21.8.2011

חידת הטלאי הצהוב

את התמונה הבאה קיבלתי מהרב יעקב שלמה לוי, ממכון "תל אביב של מעלה", העוסק בתיעוד ההיסטוריה המפוארת של רבנים וחיי קודש בעיר תל-אביב מאז הקמתה.
הרב לוי כתב על התמונה כך:

‫הבה"ח יהודה אריה הלוי איש הורוביץ, בנו של הרה"ח רבי יעקב יצחק היה מחסידי גור בפולין וצאצא ישיר, בן אחר בן, דור ששי, ‫לרבינו יעקב יצחק זי"ע ה"חוזה" מלובלין. ‫הוא היה מתלמידיו הקרובים של הגאון המפורסם רבי מאיר שפירא זצ"ל ראש ישיבת לובלין ומייסד "הדף ‫היומי". בתמונה כאן הוא נראה לשמאל רבו מהר"ם שפירא, בבית העלמין בפיעטריקוב, מקום רבנותו הקודמת של הרב זצ"ל.
‫הוא נלקח כחתן לבתו של הגה"ח רבי מנחם זאב קופה זצ"ל, רבה ‫של העיירה מלאווה. אחרי נישואיו למד תקופה ב"כולל" בעיר ראדין‫ ואז זכה ללמוד ביחידות עם ה"חפץ חיים" הישיש, בשעות שלפנות ‫בוקר.
‫לפני שעלה לארץ בא לקחת ברכת פרידה מרבו האדמו"ר ה"אמרי אמת" מגור זצ"ל, והוא נתן לו - בצעד נדיר מאד! – את אבנטו, ואמר לו: "החזק באבנטי והינצל".
‫הוא עלה ארצה והתיישב בתל אביב. כאן נולד להם בנם היחיד. בשנת תרצ"ט נסע לפולין לביקור משפחתי ‫ואז פרצה הנוראה שבמלחמות. ר' יהודה אריה חגר מתחת לבגדיו את אבנטו של הרבי והצליח להימלט ‫ולשוב ארצה בנסי נסים. אשתו ובנו נהרגו על קידוש ה' בשואה. הי"ד.
מה ש"הקפיץ" אותי מיד כשראיתי את התמונה, היה ה"טלאי הצהוב" שתפור על דש בגדו של העומד בצד שמאל.

הלא המהר"ם מלובלין, נפטר מספר שנים לפני השואה, בשנת תרצ"ד (1933), ואיך הגיע לכאן יהודי עם "טלאי צהוב"?

שלחתי את תמיהתי להרב לוי, והוא השיב לי כי גם אותו הטרידה השאלה, אבל בהתבוננות נוספת הוא שם לב כי אין מדובר כלל בטלאי צהוב, אלא בסמל של שומר בית העלמין. במבט מקרוב ניתן לקרוא בתוך ה"מגן-דוד" את המילים: "שומר בבית החיים".

כמובן, שכעת התברר לי שמן הסתם לא מדובר בטלאי צהוב, אולי הוא היה בכלל לבן...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לפני פרסום התגובה, נא פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם. נא רשמו שם אמיתי או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'.

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...