2.12.2012

ככה יעשה לנוצה אשר לא הלכה במרוצה / וחותם יד כל אדם בו (5)

הנה תוספת לאוסף מליצות הבעלים שהבאתי בעבר (כאןכאןכאן וכאן).
החותם, משה עהרליך, היה כפי הנראה תלמיד ישיבת חכמי לובלין, וכך כתב בכריכת ספרו:
אעפ"י [אף על פי] שאסרו חכמינו ז"ל לכתוב על הספר אבל משום סימן מותר, בכדי שמא יבוא אחד ממצרים / ושמו חיים / ויקח בידים / וינוס ברגלים / לכן אכתוב שמי, משה עהרליך
ומעבר לדף כתב כך:
יען ראיתי אנשים / לנפשם לא חשים / לגזול דמי רשים / ובעבירה זאת דשים /
באתי לחתום שמי / להודיע מה אני / אשר הספר שלי / להגות בימי הבלי /
הצעיר משה עהרליך מלובלין כעת, ולפנים היה דירתי במקהלות ראדום
ולבסוף "ניסוי קולמוס" נאה:
אנסה את הנוצה / אם תלך במרוצה / אם במרוצה תלך / אכתוב עמה כתב הראוי למלה / ואם לא תלך במרוצה / אקח את הנוצה / ואשליך אותה בעד חלון החוצה / ואקרא לפניה ככה יעשה להנוצה / אשר לא הלכה במרוצה 
המליצה האחרונה היא נוסח מורחב של נוסח נפוץ של "ניסיון קולמוס". הנה לדוגמה גירסה שמצאתי בכריכת ספר:
אנסה את הקולמוס, אם תלך במרוצה - הרי היא מרוצה, ואם לאו - אשליך לחוצה
 ובכתב יד אחד מצאתי:
אנסה את הנוצה / ואם תלך במרוצה / אזי אכתוב אותה אל המלך רצה / ואם לא תלך במרוצה / אזי אשליך אותך החוצה
וראו על כך גם כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לפני פרסום התגובה, נא פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם. נא רשמו שם אמיתי או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...