3.10.2011

נוטריקון מוזר

בגביע כסף קטן שהגיע למשרדי "קדם" לאחרונה (יוצר בפולין בראשית המאה ה-20), מצאתי נוטריקון מוזר, מוטבע באותיות זהב. אולי מי מהקוראים יחכים אותי בהבנת פשרו: 
יזטעףטיה
בצדו השני של הגביע עיטור מגן דוד
אשמח לשמוע הצעות לפתרון  (עריכה מאוחרת: ראו תגובות)

14 תגובות:

  1. לכאורה אין זה נוטריקון כי אם שם של מלאך. יש מנהג לחקוק שמות של הקב"ה או\ו שמות של מלאכים בכוס של קידוש.

    השבמחק
  2. אתה כנראה צודק, ניסיתי לחפש קצת בכיוון ולא מצאתי. אולי אחד הקוראים ימצא מקור לשם כזה של מלאך, או אולי זה צירוף של כמה שמות?

    השבמחק
  3. חיפשתי באוצר החכמה ולא מצאתי תוצאות. גם בס' מלאכי עליון (מהר"ר ראובן מרגליות), האנציקלופדיה לשמות של מלאכים, לא הוזכר שם זה.

    השבמחק
  4. חבר טען לי אתמול כי אין לזה שום משמעות, ומדובר כנראה בצורף/אמן גוי שרצה ליצור מוטיב יהודי (בנוסף ל"מגן דוד") ופשוט העתיק אותיות בעברית, מבלי להבין מה הוא כותב.

    השבמחק
  5. אלי,החבר צודק וכנראה זה גם זיוף כמו עוד אלפי פריטים כאלה שמסתובבים בשוק.אפילו במבט שטחי אפשר לראות שהאותיות הם לא יותר מעשר שנים.

    השבמחק
  6. כמה אנשים שמבינים בתחום ראו את הגביע ולא הגיעו למסקנה הזו...

    השבמחק
  7. לאיזה מסקנה הם כן הגיעו?

    השבמחק
  8. האותיות הן כנראה מקוריות, ולא הוספה מאוחרת. אך לא ברור האם יש להן משמעות, או שמדובר באמן לא-יהודי שניסה ליצור גביע עם מוטיבים יהודיים והעתיק אותיות עבריות בלי הבנה.

    השבמחק
  9. זהו באמת שם של מלאך המכונה : טפ-טפ-י-ה.הגימטריא שלו 193 שעולה:"על מגן" כי כשהאדם הוא במלחמה ואויביו נלחמים עליו יזכור אותו וינצל.והגימטריא שלו עולה גם:"על צבא" כי הוא ממונה להכות את האויבים והוא הכה את חייליו של סנחריב בליל ראשון של פסח.(יתכן שזהו גביע לחג הפסח).גם דוד המלך ע"ה היה לו מגן של זהב והיה חקוק עליו שם ע"ב "זטפטעיה" היה חקוק תחתיו ובגימטריא "צוה פחד"=193,כי כשהאדם הוא במקום סכנה יזכור שם זה ויצווה לו בשם הבורא וינצל.(קטע מתוך הספר ע שמות דמטט-ר-ו-ן,שנת דפוס 1678).
    השערה שלי:יוצר הגביע שינה את סדר אותיות המלאך,הוסיף את האות "ז"-כי כך הופיע השם על המגן של דוד,וכן כתב "עי" במקום "פ" אחת של שם המלאך,וכן כתב "פא סופית" במקום פא רגילה השניה בשם המלאך(לא ברור הסיבה-אולי באמת אינו יהודי ויצר את הגביע עבור יהודי שידע את סוד המלאך והסתמך על הספר הנ"ל) .
    בברכה
    והרבה אהבה
    דן-1
    * אתה יכול למצוא אותי בבלוג של אתר "סימניה" בשם דן-1

    השבמחק
  10. דן-1 מעיר:
    בפתרון שהבאתי נכתב בטעות "זטפטעיה".ובספר ע שמות מטט-ר-ו-ן שנת דפוס 1678 כתובה המילה "זטפטפיה".הטעות שלי נבעה מכך שבכתב רש"י האות "פא" נראתה לי כמו "עין" אבל באמת זאת "פא"!!!

    בברכה
    והרבה אהבה
    דן-1

    השבמחק
  11. http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7126&st=%D7%A7%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=8
    טפטפיה = אני ה' אלהיכם (בשם המפורש כמובן)
    http://www.c2kb.com/gematria/?word=%D7%98%D7%A4%D7%98%D7%A4%D7%99%D7%94

    וגם: טפטפיה = עד דלא ידע. (מתאים ביותר לכוס יין)

    טיפה - מתאימה לטפטוף של יין.

    יזטעטיה - 120 ועוד פ' = 200, אבל בדרך כלל ף' נחשבת 800, (ת=400, ואחר כך האותיות הסופיות לפי הסדר כל אחת תוספת מאה: ך' ם' ן' ף' ץ'. (כלומר סופיות של כ"מ נפ"ץ). ואז: יזטעףטיה = 920.
    שזה: יזטעףטיה = שבוע טוב, אנא ה' הושיעה נא (עם השם המפורש כמובן)

    שבוע טוב וקיץ נעים (וימלא ה' כוס משאלותנו לטובה, ילחם את לוחמנו שיחמסו את חומסנו וישיב להם שבעתיים אל חיקם מנכליהם שאנו אוכלים ומאמינים, ויביא לכולנו, להם ולנו את הכח והמח להפוך את ארצנו כולה לגן עדן עבור כל יושביה)

    השבמחק
  12. זה נראה כמו "לחיים" בשפה מקומית במרכז/צפון אירופה. דומה מאוד לאסטונית

    השבמחק

לפני פרסום התגובה, נא פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם. נא רשמו שם אמיתי או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'.

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...