6.4.2013

ליום השואה: נחמת הקדושים

הרב שמעון אפרתי, יליד גליציה, ברח בזמן מלחמת העולם השניה לרוסיה וכך שרד, אך משפחתו ברובה נרצחה בשואה. לאחר המלחמה שימש כרב "שארית הפליטה" בעיר ורשה, ושם עסק בשאלות הלכתיות כבדות משקל שהתעוררו בעקבות המלחמה הנוראה. את השאלות האלה, שבחלקן תיאורים מזעזעים ודילמות מוסריות נוראיות מזמן המלחמה, כינס לשני ספריו "מגיא ההרגה" ו"מעמק הבכא".
בראש ספרו "מגיא ההרגה" (עמ' יא) מספר הרב אפרתי כי לאחר המלחמה מצא את טליתו המוכתמת בדם של אחיו, רבי בצלאל אפרתי, שנרצח יחד עם בני קהילתו. בתוך הטלית היה מוטמן מכתב ששלח לו אח נוסף, האדמו"ר רבי יצחק צבי אפרתי מגלינה שאף הוא נרצח בשואה:
"ומדי דברי זכר אזכר שעלה בידי למצוא טליתו הטבולה בדם של אחי הקדוש הרב ר' בצלאל אפרתי הי"ד, אשר בה התעטף בעת עמדו בראש עדתו שהובלה להריגה, ובאחת הכנפות היה טמון המכתב ששלח לו אחינו הגדול הקדוש הגה"צ [הגאון הצדיק] רבי יצחק צבי אפרתי הי"ד רב ואדמו"ר בגלינה.
במכתב זה כותב ההולך למוקד ולעקידה, לאחיו שנשאר עדיין בחיים, דברי אברבנאל על הכתוב 'אוי מי יחיה משומו אל' - שיעמוד רשע עריץ שלפניו יכרעו מלכים ברך, ושמו מתחיל בא' - ושם אמו מתחיל בל'. ומבאר אחי הקדוש הי"ד שא' זהו אדולף ימ"ש ושם אמו לאטא, אבל כותב הוא - בסוף ינוצח גם הוא ואור השמש יזרח עלינו".
בעמוד שלפני ההקדמה מופיע צילום כת"י של המכתב הנ"ל, אך כמדומני שלא מדובר במכתב המקורי אלא בהעתקה שלו:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לפני פרסום התגובה, נא פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם. נא רשמו שם אמיתי או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'.

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...