28.3.2012

"מצה זו" ו"מרור זה" - בכתב יד ובדפוס

מקבץ קטן של "המחשות" ל"מצה" ו"מרור", בכתב יד ובדפוס:
מחזור רומה, פאנו רס"ד-רס"ה
מחזור - מנטובה שי"ז


הגדה - לובלין ש"ע

3 תגובות:

  1. מה החידוש בזה הלא נוסח מצה זו וכו' מרור זה הוזכר כבר בתוס' (פסחים קיד. ד"ה הביאו, קטז. ד"ה ואמרתם) וברשב"ם (פסחים קטז: ד"ה צריך).
    ורש"י (פסחים קטז: ד"ה גמ') נקט מצה זו ולא נקט מרור זה.

    ?

    השבמחק
  2. אתה צודק, אין כאן שום חידוש. רק אהבתי את הצורה האמנותית של המצה והמרור. ואם תרצה, יש כאן המחשה של המחשה. כלומר: לפי ההלכה יש להצביע על המצה והמרור בשעה שאומרים "מצה זו" ו"מרור זה" בליל הסדר - לשם ההמחשה. כאן יש המחשה בציור של ההמחשה הנ"ל.

    השבמחק
  3. מעניין לא פחות לבדוק את השפעת 'מצות מכונה', המרובעות, על איורי ההגדה. מתי והיכן נדפסה ההגדה הראשונה המאיירת את המצה כמרובעת. אמנם, לזכרוני, בתחילה ייצרו גם את מצות המכונה עגולות.

    השבמחק

לפני פרסום התגובה, נא פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם. נא רשמו שם אמיתי או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'.

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.