tag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post6625830627665502867..comments2023-01-22T06:05:55.562-08:00Comments on נוטריקון: גימטריה ומשנה במסכת אבות - פוסט אורח - מאת הרב אליהו מאיר פייבלזוןנוטריקוןhttp://www.blogger.com/profile/14491583162308815974noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-10693096028137825212012-01-09T11:06:55.137-08:002012-01-09T11:06:55.137-08:00ניתן לומר כי 'גמטריה' מורכבת בשתי מילים: &...ניתן לומר כי 'גמטריה' מורכבת בשתי מילים: 'גמא' שהיא האות השלישית באלפבית היווני; ו'טריא' שמשמעו שלש ביוונית.מרדכי וינטרויבnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-19201200072385571252011-09-22T03:19:24.942-07:002011-09-22T03:19:24.942-07:00פירוש "פרפאות לחכמה" עיין בברטנורא
פרפרא...פירוש "פרפאות לחכמה" עיין בברטנורא<br />פרפראות לחכמה - כמו הפרפראות שרגילין לאכול בסוף הסעודה לקנוח דרך תענוג.יהודהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-3155539873170833102011-09-22T03:14:59.911-07:002011-09-22T03:14:59.911-07:00עוד כמה נקודות שהובאו במאמר וכבר נידונו שם בתוי&qu...עוד כמה נקודות שהובאו במאמר וכבר נידונו שם בתוי"ט<br />הן הן גופי הלכות - לא בא למעט שאר הלכות שבתורה דהא לא ממעיט אלא תקופות וגימטריאות. אלא נקט הני לפי שהם דומים לתקופות וגימטריאות שהם חשבונות [ועיין לקמן] כ"כ בדרך חיים. וכתב עוד דלרבותא נקטינהו שאע"פ שאלו קינין ופתחי נדה הם חשבונות הבאים מחמת ספק שאירע בהם. ואילו תקופות וגימטריאות אין בחשבונות ספק אפ"ה אינהו עדיפי.<br /><br />לכך צריך לומר שדברי ר"א חסמא הן על הידיעה מן המהלכים בלבד. ולא מה שנמשך מהם שהוא קדוש החדש. ועבור שנה. שלענין זה ודאי שהן והן גופי הלכות הן. אבל דברו אשר דבר הוא לבני אדם שלומדים זה לדעת אותם. ושיהיו שלמים בחכמה. ואמר שאין זה אלא פרפראות. כך נראה לי.<br /><br />יישר כח, בלוג נפלא!יהודהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-39276416130694092942011-09-22T03:11:51.269-07:002011-09-22T03:11:51.269-07:00לגבי פירוש המילה גימטריה עיין שם בתוי"ט:
וגמ...לגבי פירוש המילה גימטריה עיין שם בתוי"ט:<br /><br />וגמטריאות - פירש הר"ב חשבון האותיות. כמו (בראשית מ"ב) רדו שמה שאמר יעקב רמז לרד"ו שנים שיעמדו ישראל במצרים. וכן (ויקרא ט"ו) בזא"ת יבא אהרן רמז לבית ראשון שיעמוד ת"י שנים גם רש"י פי' גימטריאות חשבון האותיות ונוטריקון. וכן בערוך פירוש גימטריאות שבמקום אחד כותבין א'. במקום מאה כותבין ק' ע"כ. ונראה לי שהוא שם מושאל ולקוח מלשון יון שקוראים כן לחכמת המדידה והתשבורת. וחכמינו השאילו השם לכל עניני חשבון ומספר וכ"כ המפרש להלכות קדוש החודש פרק שמונה עשר [הלכה י"ג] וראיתי בדרך חיים שמפרש כך לגימטריאות דמשנתינו שרצה לומר חכמת המדידה והתשבורת ע"כ. [כדאיתא [ברש"י] פרק כלל גדול דף ע"ה] וא"כ ראוין הדברים למי שאמרן. לפי שעל רבי אליעזר חסמא זה העיד רבי יהושע שיודע לשער כמה טפות יש בים כדאיתא בפ"ג דהוריות דף י'. וזהו חכמת ההנדסה שהקדמותיו המדידה והתשבורת. ולפי שהוא היה שלם גם בכל אלה ראוי היה הוא שיאמר כן. ואילו אדם אחר שלא היה שלם בחכמות אין מן הראוי שיאמר כך דוגמת מאמרם ז"ל בריש קהלת. ולפיכך זה הפירוש בגמטריאות שהוא בחכמת המדידה והתשבורת קרוב לשמוע. ועיין מה שאכתוב לקמן בשם המגיד. וכן זו החכמה קדומה בזמן לתקופות שבלעדה לא ירים איש את ידו ואת רגלו במהלך המזלות צבא השמים וכסיליהם. ואעפ"כ למעלת חכמת התקופה ונושאה. שנאה קודם לגמטריא אף על פי שיש לגמטריא קדימה זמנית:יהודהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-72614586499446397602011-09-20T05:04:17.957-07:002011-09-20T05:04:17.957-07:00מצאתי שתוספות בחולין (דף כח, א, ד"ה ועל) משתמ...מצאתי שתוספות בחולין (דף כח, א, ד"ה ועל) משתמשים במילה "גימטריה", כתחליף למונח "נוטריקון", וזה קצת מפליא (לא בדקתי אם העירו על כך). <br />זה לשון התוספות:<br /> "יש מפרשים דדריש בגימטריה ד'כאשר', אל"ף - אחד בעוף, שי"ן - שנים בבהמה, רי"ש - רובו של אחד כמוהו...".נוטריקוןhttps://www.blogger.com/profile/14491583162308815974noreply@blogger.com