tag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post3543234143315400856..comments2023-01-22T06:05:55.562-08:00Comments on נוטריקון: אמנות יהודית במיטבה - כתב יד מאוייר מפולין - המאה ה-18נוטריקוןhttp://www.blogger.com/profile/14491583162308815974noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-14421173932172761812013-02-13T01:21:25.771-08:002013-02-13T01:21:25.771-08:00עכשיו ראיתי, שכבר בפסיפס בית הכנסת בבית אלפא (המאה...עכשיו ראיתי, שכבר בפסיפס בית הכנסת בבית אלפא (המאה השישית) מופיע יצחק כילד, ושם הוא נראה ממש ילד צעיר, אולי תינוק!<br />ראו כאן: http://www.daat.ac.il/daat/art/akeda/01.jpg<br />כנראה מישהו דן בכך. קיימת ספרות רבה על הפסיפסים היהודיים הקדומים, ולענייננו, בנוגע לעקדת יצחק, ראו, לדוגמא: http://www.daat.ac.il/he-il/art/artists/balas-akedat-yitzhak.htmיעקב ס.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-35938410095188508112013-02-12T15:01:42.564-08:002013-02-12T15:01:42.564-08:00"נחש עקלתון" שבישעיה כז א, כלל אינו מתפר..."נחש עקלתון" שבישעיה כז א, כלל אינו מתפרש כנחש שזנבו בפיו. עי' מפרשים על אתר<br />אכן במקורות יהודיים נזכר הנחש שזנבו בפיו (לדוגמא, בריש פרק השוכר את הפועלים), אך באיורים?! מאן דכר שמיה!<br />ואילו במקורות גויים מופיעים איורים כאלו בתקופה הקדומה, לדוגמא, בקערות השבעה בבליות מהמאה החמישית שכיח מאוד האיור, כסמל דימוני. ולזכרוני זה מופיע עוד הרבה קודם לכן.<br />נכון שהמאייר לא ידע בדיוק מה הוא מאייר, ואני מסכים לכך ואין לי עליו 'תלונות'... ולא באתי רק להעיר אלא על המוזריות שבדבר.יעקב ס.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-27265076163168197732013-02-12T14:58:04.961-08:002013-02-12T14:58:04.961-08:00בפירוש הגר"א לספרא דצניעותא (פרק א) כותב: &qu...בפירוש הגר"א לספרא דצניעותא (פרק א) כותב: "וידוע ששני תנינין הן, אחד לויתן נחש בריח שהוא שוכב לאורך הים כבריח כידוע, ואחד לויתן נחש עקלתון שמתעגל ומקיף את כל העולם ואוחז הזנב בראש, וכן הוא בתנין השמים ששוכב באמצע המזלות כבריח וחוזר ומתעגל זנב בראש כמ"ש הקדמונים".נוטריקוןhttps://www.blogger.com/profile/14491583162308815974noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-13964781273895226842013-02-12T14:50:15.525-08:002013-02-12T14:50:15.525-08:00"נחש עקלתון", שזנבו בפיו, מופיע גם במקור..."נחש עקלתון", שזנבו בפיו, מופיע גם במקורות יהודיים.<br />העיט הדו-ראשי הופיע בכמה מסמלי המדינות באירופה, וסביר יותר שזה היה מקור ההשראה של המאייר.נוטריקוןhttps://www.blogger.com/profile/14491583162308815974noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-19078897762460712922013-02-12T14:46:52.203-08:002013-02-12T14:46:52.203-08:00באיור של עקידת יצחק, מופיע יצחק כנער צעיר. שימו לב...באיור של עקידת יצחק, מופיע יצחק כנער צעיר. שימו לב, אברהם מצויר כבעל זקן ואילו יצחק נעדר חתימת זקן. וזה לא בדיוק כדברי חז"ל (שהובאו ברש"י לתורה) שיצחק בזמן העקידה היה בן שלושים ושבע שנה!<br />ושמא המאייר סבר כדעת אבן עזרא (החריגה בהחלט מכל המפרשים), שאכן בזמן העקידה היה יצחק נער צעיר.יעקב ס.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-29335619014427199622013-02-12T14:40:24.435-08:002013-02-12T14:40:24.435-08:00קצת משונה למצוא בספר קבלי איורים המבוססים על המיתו...קצת משונה למצוא בספר קבלי איורים המבוססים על המיתולוגיה היוונית, כמו העוף בעל שני ראשים או הנחש התופס את זנבו.<br />כנראה המאייר לא היה מודע ל'שורשם העליון'...יעקב ס.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-90923036763696478132013-02-12T03:28:05.427-08:002013-02-12T03:28:05.427-08:00יפה מאד חוניה, תודה רבה!יפה מאד חוניה, תודה רבה!נוטריקוןhttps://www.blogger.com/profile/14491583162308815974noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3905804422477447811.post-45435786544383457992013-02-12T03:27:04.525-08:002013-02-12T03:27:04.525-08:00בשער המלכים מופיעים שמונה פרצופים, הלא הם כמובן שמ...בשער המלכים מופיעים שמונה פרצופים, הלא הם כמובן שמונת מלכי אדום שמלכו קודם מלוך מלך בישראל. ע"פ הקבלה המלכים הללו הינם רמז לספירות עליונות שירדו ב"שבירת הכלים".Chonye Gorelickhttps://www.blogger.com/profile/03658265589118063990noreply@blogger.com